hyponervokostiska diafragma kontravibrationer = singultus

2009-11-03 @ 10:34:17


                   
   

= Hicka

betecknar oönskade, upprepade medfödda reflexsammandragningar i mellangärdet. Den plötsliga luftströmmen ner i lungorna får stämbanden att slå ihop varvid det hickande ljudet uppstår.

Man vet inte säkert varför hicka uppstår, men vissa aktiviteter såsom att under en längre tid utsatts för kyla, äta hastigt, skratta, dricka kall dryck tillsammans med varm mat, äta mycket varm eller starkt kryddad mat eller att hosta kan orsaka hicka.

Efter att ha läst detta så kan någon vara så snäll och förklara åt mig hur jag kan vakna mitt i natten av att ha hicka????? och sen dessutom måste vara vaken för att den inte slutar av någonting som helst... och jo, jag testade alla medel som annars brukar fungera.. men NEJ!! detta hände inte senaste natt så det där med långvarig kyla är inte orsaken (bara med tanke på  senaste inlägg om att jag frös igår).

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback